Łukasz Sowa, infoDENT24.pl: Pacjenci nie leczą się – tłumacząc to brakiem środków finansowych, a kiedy w końcu z bólem trafiają do dentysty, okazuje się, że właściwie powinni zapisać się na kilka wizyt od razu. Nie zapisują się, albo zapisują i nie przychodzą. Koło się zamyka. Dentyści są bezradni?
Kamil Kuczewski, Dental Way: Zawsze jest rozwiązanie. Przede wszystkim zapytałbym się czy wspomniane 40 proc. Amerykanów i 48 proc. Polaków uczęszczało regularnie na przeglądy, które są najczęściej darmowe. Ci, którzy mówią o problemie finansowym, najczęściej sami do niego doprowadzają brakiem odpowiedniej higieny i profilaktyki, a przede wszystkim zwlekaniem.
Problem polskich pacjentów polega na braku świadomości i odpowiedniej motywacji do leczenia. A to, co lekarze dentyści mogą zrobić, to poświęcić w ciągu każdej wizyty 5–10 min. na edukowanie pacjentów. Teraz jest to łatwiejsze niż kilka, czy kilkanaście lata temu. Żyjemy w erze internetu, zaawansowanych materiałów edukacyjnych w formie filmów wideo, dostępu do wielu książek i publikacji. To wszystko sprawia, że dentyści mają wiele narzędzi, które mogą zmotywować pacjentów do leczenia.
Czy stomatolog, który widzi – po wstępnym badaniu – ,że „pracy” przy pacjencie jest dużo, powinien traktować go delikatniej? Inaczej mówiąc, jak nie wystraszyć pacjenta kosztami leczenia, a jednocześnie namówić go do regularnych, zaplanowanych wizyt?
Propozycję kompleksowego planu leczenia poprzedzają dwa kroki: pierwsza wizyta pacjenta oraz przegląd. Powinny być one wykonane właśnie w takiej kolejności – oraz co istotne – na oddzielnych wizytach.
1 KROK: Pierwsza wizyta pacjenta
Nigdy nie proponujemy leczenia kompleksowego na pierwszej wizycie. Podczas pierwszego spotkania powinniśmy: „zbadać” podejście pacjenta do leczenia, określić jego nawyki stomatologiczne, dowiedzieć się, jaką wartość ma dla niego zdrowie jamy ustnej. W efekcie łatwiej jest określić ile pieniędzy pacjent gotowy jest przeznaczyć na leczenie.
Podczas pierwszej wizyty rozpocznijmy budowanie świadomości i motywacji pacjenta do leczenia. Pokażmy mu rysunki prezentujące leczenie, wykorzystujmy prezentacje multimedialne czy modele stomatologiczne, które mogą pomóc pacjentowi zrozumieć proces leczenia i jego problemy. Bardzo ważne jest zmotywowanie go do drugiej wizyty.
2 KROK: Przegląd
To główny etap budowania świadomości. Z pacjentem powinniśmy rozmawiać przy biurku. Pacjent, który przyjdzie na oddzielną wizytę, traktuję ją poważniej, a rozmowa przy biurku zwiększa rangę spotkania. Tłumaczenie pacjentowi problemów stomatologicznych, gdy siedzi on na fotelu stomatologicznym znacznie zmniejsza zrozumienie przekazu.
W trakcie przeglądu możemy wykorzystywać ulotki i materiały edukacyjne. Świetnie sprawdzają się filmy edukacyjne oraz aplikacje na urządzenia mobilne. Jedną z najlepszych aplikacji na tablet jest obecnie „Dental Patient Education” (dostępna na IOS).
3 KROK: Plan leczenia
Dobry plan leczenia zawiera w swoim harmonogramie: czas umożliwiający pacjentowi zdobycie pieniędzy na leczenie oraz rozwiązania stomatologiczne dobrane do potrzeb pacjenta i jego motywacji. Jak już wspominałem, planu leczenia lepiej nie prezentować na pierwszej wizycie, nawet jeżeli pacjent tego oczekuje – zbyt dużo informacji może go zrazić.
Jakich błędów komunikacyjnych unikać w przypadku pacjentów o ograniczonych środkach finansowych?
Po pierwsze, nie rozmawiajmy z nimi o pieniądzach podczas pierwszej wizyty. Umiejętna rozmowa powinna doprowadzić do sytuacji, w której sam pacjent określi z jakimi wydatkami wiąże podejmowane leczenie. Po drugie, takim pacjentom najczęściej nie zależy na jakości zastosowanych rozwiązań, więc lepiej proponować te tańsze. Po trzecie, unikajmy przeprowadzania wizyt z pacjentami bez wcześniej określonego planu. Wszystko musi być zaplanowane i przećwiczone.
Artykuł znajdziesz też na stronie: infoDENT24.pl